perpusalhamdulilahdapattempat
tokoteh
alhamdulilahbhslps
pulbuko
femikopi
perpuspulmalam
tokolopanngantuk
tokogorengan
allahuakbar
just put any comment on my blog
perpusalhamdulilahdapattempat
tokoteh
alhamdulilahbhslps
pulbuko
femikopi
perpuspulmalam
tokolopanngantuk
tokogorengan
allahuakbar
Istilah ilmiah yang biasa digunakan untuk benda-benda di sekitar yang digunakan sebagai media pembelajaran antara lain:
Media konkret (concrete media)
→ Mengacu pada benda nyata yang dapat dilihat, disentuh, atau digunakan langsung oleh siswa untuk membantu pemahaman konsep.
Contoh: daun, batu, mainan, alat dapur, atau benda di kelas.
Media realia (realia)
→ Istilah yang lebih ilmiah dan sering digunakan dalam literatur pendidikan bahasa maupun pendidikan dasar. Realia berarti “benda nyata” yang digunakan untuk memperjelas makna atau konsep pembelajaran.
Contoh: menggunakan uang asli saat belajar matematika tentang nilai mata uang.
Media berbasis lingkungan (environment-based media)
→ Mengacu pada pemanfaatan lingkungan sekitar (alami maupun buatan) sebagai sumber belajar atau media pembelajaran.
Contoh: taman sekolah, pasar, atau halaman rumah dijadikan media belajar.
Media manipulatif (manipulative media)
→ Benda-benda yang bisa diubah, diatur, atau dimanipulasi untuk membantu siswa memahami konsep abstrak melalui pengalaman langsung.
Contoh: balok berhitung, kancing warna, atau potongan kertas bentuk geometri.
Sumber belajar konkret (concrete learning resources)
→ Istilah lebih umum untuk segala bentuk benda atau objek nyata di sekitar yang mendukung kegiatan belajar.
📘 Kesimpulan:
Istilah ilmiah yang paling sering digunakan dalam konteks pendidikan untuk “benda-benda di sekitar yang digunakan sebagai media pembelajaran” adalah realia atau media konkret.
Jika konteks penelitianmu bersifat akademik (misalnya untuk artikel atau tesis), istilah realia akan terdengar paling formal dan diterima secara luas.
🧠1. Definition of ICT Skills
ICT skills (Information and Communication Technology skills) refer to the ability to use digital technologies, communication tools, and networks to access, manage, integrate, evaluate, and create information effectively.
They combine technical competence (using software, hardware, and devices) with digital literacy (understanding how to use technology responsibly and creatively in real contexts).
In education and work, ICT skills are essential for communication, problem-solving, collaboration, and innovation in the digital age.
💡 2. Categories of ICT Skills
ICT skills can be divided into five main categories:
No. | Category | Description | Examples |
1 | Basic Computer Literacy | Fundamental ability to operate computers and mobile devices. | Typing, using Windows/MacOS, managing files, using printers, etc. |
2 | Information Processing Skills | Managing, evaluating, and organizing digital information. | Internet search, data entry, using spreadsheets, database management. |
3 | Communication and Collaboration Skills | Using ICT tools to share ideas, collaborate, and connect with others. | Email, video conferencing (Zoom/Meet), Google Workspace, social media. |
4 | Digital Content Creation Skills | Producing and editing digital content. | Word processing, PowerPoint, video editing, graphic design, coding. |
5 | Digital Safety and Ethics | Understanding digital rights, data security, and responsible use. | Password management, privacy settings, cyber ethics, copyright awareness. |
🧰 3. Examples of ICT Skills
Here are specific examples across different areas:
📚 4. Importance of ICT Skills
ICT skills are crucial for both education and employability, because they:
In teacher education, ICT skills help future teachers to design interactive learning materials, assess students digitally, and integrate AI and digital literacy into their pedagogy.
🧩 5. Developing ICT Skills
ICT skills can be developed through a combination of formal education, training, and self-learning. Some strategies include:
🧠6. ICT Skills for Teachers (Special Focus)
For teachers and pre-service teachers, ICT skills should include: